Nume
Parola
Vizualizări: 2316
CONFERINŢA NAŢIONALĂ „ASIGURAREA ACCESULUI LA EDUCAŢIE TIMPURIE DE CALITATE PENTRU TOŢI COPIII”
Chişinău, 25 Octombrie 2010 — Realizările, lecţiile învăţate şi perspectivele educaţiei timpurii în Republica Moldova s-au aflat în prim-planul Conferinţei Naţionale „Asigurarea accesului la educaţie timpurie de calitate pentru toţi copiii”, organizată, la Chişinău, de Ministerul Educaţiei şi partenerii săi, Banca Mondială şi UNICEF.

Conferinţa Naţională a reunit partenerii Proiectului „Educaţie pentru Toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă”, precum şi înalţi responsabili de la Ministerul Finanţelor, Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, vicepreşedinţi pentru probleme sociale din toate raioanele ţării, şefi ai Direcţiilor Învăţământ, Tineret şi Sport şi specialişti responsabili de educaţia timpurie şi preşcolară din cadrul direcţiilor.

În cadrul conferinţei au fost prezentate rezultatele tranşei a doua a Proiectului „Educatie pentru toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă”, pentru a fi diseminate în continuare în raioanele ţării, în efortul de asigurare a accesului tuturor copiilor din comunitate la servicii educaţionale de calitate prin contribuţia fiecărei localităţi la renovarea şi dotarea grădiniţelor.

„Renovarea ţării a început cu renovarea grădiniţelor şi acest fapt are o semnificaţie deosebită”, a afirmat Ministrul Educaţiei, Leonid BUJOR. „În cadrul Proiectului „Educaţie pentru Toţi”, împreună, am depus eforturi pentru ca fiecare copil să crească OM MARE şi vom ajuta în continuare comunităţile, părinţii şi angajaţii din sistemul de educaţie să asigure ca toţi copiii din Moldova să se dezvolte în condiţii demne, sigure, optime”, a spus Ministrul Educaţiei.

Proiectul „Educaţie pentru Toţi” în Republica Moldova a reparat grădiniţe, dotându-le cu materiale didactice, cărţi, jucării, mobilier şi terenuri de joc, a instruit cadre didactice şi administrative şi a elaborat documente de politici educaţionale. Succesul Moldovei în promovarea educaţiei timpurii a fost recunoscut pe plan internaţional, fiind citat ca exemplu de realizare a dreptului la educaţie în Raportul Global privind Bunele Practici în Domeniul Realizării Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului.

„Acest proiect constituie un model de parteneriat”, afirmă Mariana Doina MOARCAŞ, coordonator al Proiectului „Educaţie pentru Toţi” din partea Băncii Mondiale. „A existat o coordonare foarte strânsă între Banca Mondială, ca administrator al fondurilor, UNICEF, ca agenţie coordonatoare pentru Iniţiativa de Acţiune Rapidă în Moldova, şi Ministerul Educaţiei, ca instituţie care a implementat acest proiect, împreună cu Fondul de Investiţii Sociale din Moldova”, a spus Mariana Doina Moarcaş.

Iniţiativa de Acţiune Rapidă în Educaţia pentru Toţi în Republica Moldova a generat parteneriate strânse cu agenţiile internaţionale de dezvoltare, cu autorităţile locale, cu membrii comunităţilor beneficiare, cu organizaţiile non-guvernamentale care activează în domeniul educaţiei, cu reprezentanţi ai mediului academic, practic cu toţi cei implicaţi în acest sector. Proiectul „Educaţie pentru Toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă” are un impact triplu: la nivel de politici, instituţii şi comunităţi.

„Am văzut rezultatele proiectului în zâmbetele copiilor în grădiniţele proaspăt renovate şi dotate modern. Astăzi este foarte important să continuăm eforturile noastre comune pentru ca să nu rămână uitat nici un copil vulnerabil – toţi copiii din Moldova trebuie să beneficieze de educaţie timpurie de calitate”, a menţionat Alexanrda YUSTER, Reprezentantul UNICEF în Republica Moldova, agenţia de coordonare a Proiectului.

Conferinţa „Asigurarea accesului la educaţie timpurie de calitate pentru toţi copiii. Proiectul „Educaţie pentru Toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă” – realizări, lecţii învăţate, perspective” a capitalizat experienţa de câţiva ani a Proiectului şi a fost moderată de Nadejda VELIŞCO, Director Executiv al Proiectului „Educaţie pentru Toţi”, Şefă Direcţie Învăţământ superior, Ministerul Educaţiei.

În încheierea Conferinţei Naţionale, Ministerul Educaţiei a adus mulţumiri agenţiilor şi partenerilor naţionali care i-au fost alături în realizarea acestui Proiect: Fondul de Investiţii Sociale din Moldova (FISM), Centrul Educaţional „Pas cu Pas”, Centrul Educaţional „Pro Didactica”, Centrul Naţional de Educaţie Timpurie şi Informare a Familiei (CNETIF), Centrul de zi „Speranţa”, Asociaţia „Femeia şi Copilul – Protecţie şi Sprijin”, Institutul de Politici Publice, Centrul de Investigaţii şi Consultanţă „SocioPolis”, Centrul de Analiză şi Investigaţii Sociologice, Politologice şi Psihologice CIVIS, „AXA Management Consulting”, Întreprinderea de Stat „Mold-Didactica”, OWH TV Studio, Compania TELERADIO Moldova, Compania MOLDCELL, Revista ODORAŞ, Centrul Naţional al Romilor, Centrul de Training CMB, CIDDC, Asociaţia „Motivaţie”, ARTIStudio, Federaţia Naţională de Gimnastică, Centrul de Investigaţii Jurnalistice, Asociaţiile Părinţilor şi Pedagogilor, Administraţiile Publice Locale şi comunităţile.

CONTACTE:

Proiectul Ministerului Educaţiei al Republicii Moldova „Educaţie pentru Toţi – Iniţiativă de Acţiune Rapidă”
Piaţa Marii Adunări Naţionale, 1
MD-2033, Chişinău, Republica Moldova
Tel.: 23.38.97, Fax: 23.31.39
Web: www.prescolar.edu
E-mail: efafti@edu.md,
educatie.pentru.toti@gmail.com

# # #

DOSAR PROIECT „EDUCAŢIE PENTRU TOŢI – INIŢIATIVĂ DE ACŢIUNE RAPIDĂ” (2006-2010)

Rezultate cheie:

• 8,8 milioane dolari SUA, valorificate în două etape
• 50 de grădiniţe şi 16 Centre comunitare renovate din sursele Proiectului
• 21 Centre Comunitare create cu sprijinul APL şi dotate din proiect
• 2 Centre de Reabilitare pentru copii cu nevoi speciale create
• 3 grădiniţe incluzive create
• 512 instituţii dotate (4 din fiecare 10 instituţii preşcolare)
• 8 438 de copii beneficiază acum de acces la educaţie timpurie datorită Proiectului
• 983 de locuri de muncă noi create pentru cadre didactice datorită Proiectului.

De asemenea:

• Documentele de politici educaţionale, elaborate în cadrul Proiectului, şi apreciate la nivel internaţional
• Peste 31 000 de cărţi şi materiale didactice oferite grădiniţelor şi specialiştilor
• Fiecare al treilea educator a beneficiat de formare continuă.

Şi perspective pentru Republica Moldova

În acelaşi timp, în Republica Moldova mai există probleme în educaţia timpurie care necesită investiţii pentru a fi rezolvate:

• În 230 de localităţi din ţară nu există grădiniţe
• Fiecare al patrulea copil nu are acces la educaţie timpurie.

Pentru a asigura în Republica Moldova servicii educaţionale de calitate:

• 8 din fiecare 10 grădiniţe mai au nevoie de reparaţii capitale
• 2 din 3 instituţii au nevoie de dotări
• 2 din 3 educatori au nevoie de formare continuă
• Copiii cu nevoi speciale au nevoie de practici incluzive instituţionalizate la nivel naţional.