Nume
Parola
Vizualizări: 2527
Şedinţă cu participarea managerilor din învăţămîntul vocaţional tehnic
Chişinău, 21 Septembrie 2012 — Ministerul Educaţiei a convocat în şedinţă directorii colegiilor şi şcolilor profesionale, pentru a dezbate problemele şi noutăţile din domeniu.

În cadrul acestei întrevederii s-a discutat, în special, despre necesitatea implicării actorilor educaţionali în procesul participativ de discuţii asupra strategiilor şi politicilor Ministerului Educaţiei. Viceministra Educaţiei, Loretta Handrabura, a solicitat managerilor să informeze toţi angajaţii despre importanţa procesului participativ de discuţii. De asemenea, s-a discutat despre necesitatea unei comunicări mai eficiente între Ministerul Educaţiei şi instituţiile din subordine. Aceasta ar permite circulaţia informaţiei în timp util pentru realizarea unor analize pertinente, identificarea unor soluţii rapide şi eficiente.

Reprezentanţii Ministerului Educaţiei au avertizat managerii despre sancţiunile care urmează a fi aplicate în cazul recepţionării documentelor, rapoartelor, notelor informative etc. eronate şi necalitative. La baza activităţii instituţiilor de învăţămînt trebuie să fie transparentă, corectitudinea şi legalitatea în raport cu beneficiarii, autorităţile centrale şi locale, societatea civilă şi mass media.

Participanţii au discutat despre concepţia învăţării pe parcursul întregii vieţi, care este în proces de elaborare, recunoaşterea educaţiei informale şi non formale, evaluarea cadrelor didactice în baza unor indicatori cuantificabili. De asemenea, directorii instituţiilor profesionale, cadrele didactice au fost informaţi despre obligativitatea stăpînirii competenţelor digitale, pentru a putea aplica noile tehnologii informaţionale ( softuri, biblioteci on-line, table interactive) în demersul managerial şi educaţional, dar şi despre obligativitatea formărilor profesionale.

Viceministra educaţiei a prezentat managerilor proiectul de asistenţă tehnică prin care va demara reforma complexă a sectorului vocaţional tehnic (învăţămîntul secundar profesional şi mediu de specialitate), care va demara în martie 2013 şi care este finanţat de Delegaţia Uniunii Europene. Ca urmare a implementării reformei,pe perioada 2013-2017, oferta educaţională din VET va fi capabilă să răspundă necesităţilor pieţei muncii din punct de vedere cantitativ şi calitativ.

La şedinţă a participat directoarea Inspecţiei Financiare, Diana Grosu-Axenti, care a vorbit despre rezultatele inspectărilor financiare efectuate şi aspecte privind răspunderea managerială pentru utilizarea finanţelor publice. Inspecţia financiară a solicitat managerilor întreprinderea măsurilor de rigoare privind identificarea persoanelor vinovate în comiterea încălcărilor depistate în rezultatul inspectărilor și restituirea integrală a pagubelor constatate; examinarea circumstanţelor comiterii iregularităţilor şi pagubelor cu tragerea la răspundere a persoanelor vinovate în comiterea acestora; întreprinderea acţiunilor pentru îmbunătăţirea sistemului de management financiar şi control, precum şi implementarea auditului intern în scopul diminuării riscurilor financiare şi consolidării sistemului de management financiar şi control asupra procesului de planificare, executare, monitorizare şi control asupra finanţelor şi bunurilor publice; asigurarea nivelului profesionalismului personalului încadrat în management financiar în instituţiile din subordine.

În zilele următoare, colegiile şi şcolile profesionale urmează să prezinte o informaţie completă despre parteneriatele cu patronatele, agenţii economici, investitorii, organizaţiile profesionale, obşteşti, contribuţia acestora la procesul instructiv educativ. De asemenea, instituţiile vor informa Ministerul Educaţiei despre implicarea în parteneriate cu Comitetele sectoriale pentru îmbunătăţirea curriculei, procesului de studii, practicii de producţie şi celei de specialitate.

De asemenea, toate instituţiile, în colaborare cu avocatul parlamentar al copilului, Tamara Plămădeală, urmează să organizate activităţi de informare şi formare despre drepturile şi obligaţiile elevilor, prevenirea situaţiilor de conflict, suicid, hărţuire şi abuz sexual şi altele.

În Republica Moldova activează 46 de colegii şi 66 de şcoli şi licee profesionale.