Nume
Parola
Vizualizări: 1112
Din categorie: Media & Publicitate
API și CJI au prezentat primul raport de monitorizare a mass-media în perioada electorală
4 Octombrie 2016 — Asociația Presei Independente (API) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au prezentat primul raport de monitorizare a mass-media în perioada electorală pentru alegerile prezidențiale 2016. Sunt monitorizate 28 de instituții mass-media, inclusiv 12 posturi TV, 12 portaluri informaționale și patru ziare. Perioada monitorizării este 15 septembrie – 13 noiembrie 2016. Până la data alegerilor şi, eventual, data turului doi, organizaţiile neguvernamentale de media vor prezenta rapoarte săptămânale de monitorizare. Rapoartele conțin și studii de caz privind încălcarea de către unele instituţii media a normele deontologice jurnalistice şi a prevederilor legislative privind reflectarea campaniei.

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei, obiectivul proiectului fiind monitorizarea și informarea opiniei publice privind comportamentul editorial al instituțiilor mass-media în perioada electorală și în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din Republica Moldova.

Cu referire la posturile TV monitorizate, Nadine Gogu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent a precizat că ”au fost măsurate nu doar citatele surselor, dar și aparițiile pe ecran. Unii reprezentanți ai anumitor partide apar foarte mult timp pe ecran, fără a avea intervenții directe, deseori fiind vorba de subiecte cu caracter electoral negativ, relatări despre diferite infracțiuni. Astfel, are loc un transfer de imagine, prin care candidații respectivi au de suferit pentru că sunt asociați cu persoanele care comit ilegalităţi. Totodată, menționăm că materialele difuzate la posturile TV au fost puternic dezechilibrate din punct de vedere al raportului de gen, majoritatea surselor citate fiind de sex masculin”.

Petru Macovei, directorul executiv API a menționat că ”politica editorială a unor portaluri informaționale a fost îndreptată nu atât spre informarea publicului, cât spre favorizarea sau defavorizarea unor candidați sau potenţiali candidaţi. Deseori, am constatat selecția tendențioasă a ştirilor/evenimentelor pentru publicare cu scopul clar de a favoriza sau a defavoriza unii concurenţi, multe materiale sunt documentate dintr-o singură sursă sau sursele în general lipsesc. În unele cazuri, limbajul este licenţios, însoțit de etichetări şi atacuri la persoană. În multe știri lipsește replica persoanei vizate”.

Cât privește ziarele monitorizate, acestea publică mai mult opinii decât știri despre candidații la funcția de președinte al țării. S-a depistat multă publicitate electorală ascunsă, nemarcată corespunzător.

Concluziile generale pentru perioada 15-29 septembrie 2016 le găsiți aici. Raportul integral va fi publicat pe parcursul zilei de astăzi pe pagina web a API www.api.md și pe site-ul CJI www.media-azi.md. Rapoartele vor fi transmise intituțiilor media monitorizate, Comisiei Electorale Centrale și Consiliul Coordonator al Audiovizualului.

Instituţiile mass-media monitorizate:
Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV
Portaluri online: Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md
Presa scrisă: Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul.

Persoană de contact: Diana Lungu, Coordonatoare comunicare API – 0 22 210602 sau diana.lungu@api.md





Statistica

  • 9549 comunicate de presă
  • 324 jurnalişti înscrişi
  • 129 instituţii/companii înscrise
  • 466 utilizatori înscrişi

Valid XHTML 1.0 Strict



Marketing si publicitate