Nume
Parola
Vizualizări: 1179
Din categorie: Media & Publicitate
Raport nr. 2 de monitorizare a mass-media: ONG-urile de media sesizează public CCA
12 Octombrie 2016 — Asociația Presei Independente (API) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au prezentat al doilea raport de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2016 care a cuprins perioada 30 septembrie – 6 octombrie 2016. Sunt monitorizate 28 de instituții mass-media, inclusiv 12 posturi TV, 12 portaluri informaționale și patru ziare.

Majoritatea posturilor monitorizate nu au respectat Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din RM și s-au abătut de la prevederile Codului Electoral și ale Codului Audiovizualului, potrivit cărora campania electorală trebuie reflectată într-un mod responsabil, echilibrat și imparțial. ”Deseori, știrile difuzate au fost selectate în funcție de politica editorială care favorizează anumiți candidați și îi defavorizează pe alții. Cele mai multe apariții la cele 12 posturi TV monitorizate, inclusiv cele mai multe favorizări, le-au avut candidații Marian Lupu și Igor Dodon, în timp ce Andrei Năstase, Maia Sandu și Dumitru Ciubașenco au apărut mai des în mesaje cu conotații negative. Unele posturi TV au reflectat campania electorală tendențios, nu au oferit spațiu egal concurenților, sunt şi cazuri când televiziunile funcţionează mai degrabă ca instrumente de propagandă. Și în această perioadă am înregistrat un dezechilibru al surselor, fiind citați mai mult bărbați decât femei în calitate de surse şi protagonişti”, a constatat Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI.

Directorul executiv al API, Petru Macovei a prezentat concluziile privind reflectarea campaniei electorale de către portalurile online și ziarele monitorizate: ”Sunt câteva portaluri axate pe defavorizarea şi chiar denigrarea unor concurenţi electorali, cele mai multe însă defavorizează concurenţii atunci când nu le oferă dreptul la replică dacă sunt acuzaţi de alţii. Pentru această campanie electorală este caracteristic un jurnalism de prezentare a declarațiilor şi a reacţiilor la declaraţii, și nu informarea calitativă despre candidaţi şi viziunea lor asupra anumitor probleme. Faptele sunt înlocuite cu opinii și comentarii, ceea ce nu mai respectă rigorile unei știri. În ziarele monitorizate, la fel se publică mai mult opinii decât fapte, inclusiv multă publicitate electorală mascată”.
Raportul de monitorizare conține și câteva studii de caz care arată încălcarea de către unele instituţii media a normelor deontologice jurnalistice şi a prevederilor legislative privind reflectarea campaniei.
Reprezentanții organizaţiilor neguvernamentale de media au sesizat public Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) să sancţioneze radiodifuzorii care încalcă legislaţia privind reflectarea corectă și echidistantă a campaniei electorale. „Solicităm CCA să se convoace mai des în ședințe în perioada campaniei electorale, să aplice mai des sancțiuni ca să nu ne pomenim ca în campania precedentă, când aplicarea sancțiunilor graduale nu a fost eficientă şi nu a influenţat comportamentul editorial al radiodifuzorilor”, a precizat Petru Macovei.

Concluziile generale pentru perioada 30 septembrie – 6 octombrie 2016 le găsiți anexate. Raportul integral va fi publicat pe parcursul zilei de astăzi pe pagina web a API www.api.md și pe site-ul CJI www.media-azi.md. Rapoartele vor fi transmise instituțiilor media monitorizate, Comisiei Electorale Centrale și Consiliul Coordonator al Audiovizualului.

Instituţiile mass-media monitorizate:
Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV
Portaluri online: Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md
Presa scrisă: Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul.

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei, obiectivul proiectului fiind monitorizarea și informarea opiniei publice privind comportamentul editorial al instituțiilor mass-media în perioada electorală și în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din Republica Moldova.

Persoană de contact: Diana Lungu, Coordonatoare comunicare API – 0 22 210602 sau diana.lungu@api.md





Statistica

  • 9550 comunicate de presă
  • 324 jurnalişti înscrişi
  • 129 instituţii/companii înscrise
  • 466 utilizatori înscrişi

Valid XHTML 1.0 Strict



Marketing si publicitate