Nume
Parola
Vizualizări: 1186
Din categorie: Media & Publicitate
Raport nr. 7 de monitorizare: API și CJI cer demisia președintelui Consiliului Coordonator al Audiovizualului
Chișinău, 16 Noiembrie 2016 — Asociația Presei Independente (API) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au prezentat al șaptelea raport de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2016 care a cuprins perioada 6 – 11 noiembrie 2016. Au fost monitorizate 27 de instituții mass-media, inclusiv 12 posturi TV, 12 portaluri informaționale și trei ziare.

Raportul de monitorizare relevă că în această perioadă, la cele 12 posturi TV monitorizate, candidatul PSRM Igor Dodon a apărut de 158 ori în lumină pozitivă, ceea ce constituie 27% din numărul total de materiale relevante (în creștere cu 10 puncte procentuale față de săptămâna precedentă de raport). La polul opus, candidata PAS, PPDA și PLDM, Maia Sandu a fost mai mult defavorizată, apărând în lumină negativă în 229 de materiale (39% din numărul total de materiale relevante), în creștere cu 18 puncte procentuale față de săptămâna precedentă. La posturile monitorizate au fost difuzate mai puține știri despre desfăşurarea procesului electoral, astfel publicul nu a fost informat suficient. Unele posturi cu acoperire naţională nu au desfăşurat dezbateri cu participarea candidaţilor în orele de maximă audienţă seara, fapt care a viciat dreptul candidaţilor de a-şi prezenta viziunile/programele electorale şi a privat cetăţenii de dreptul de a se informa pentru a face o alegere conştientă.
În presa online, candidatul Igor Dodon a fost prezentat preponderent în context defavorizant (126 de cazuri la cele 12 portaluri online monitorizate). Candidata Maia Sandu a fost prezentată mai des în context pozitiv (116 ori), dar și în context care a defavorizat-o, însă de 2,3 ori mai rar (50 de cazuri). Portalurile monitorizate au avut zeci de ştiri documentate dintr-o singură sursă, iar de cele mai multe ori, acuzaţiile nu au fost echilibrate prin oferirea dreptului la replică celor vizaţi.
În cele trei ziare monitorizate, ca şi în perioadele precedente de monitorizare, opiniile au prevalat în faţa ştirilor/faptelor. Astfel, două din trei articole publicate (64% din numărul total de articole și 79% din suprafața rezervată acestor articole) au fost opinii, editoriale şi comentarii.
Raportul de monitorizare conține și câteva studii de caz privind încălcarea de către unele instituţii media a normelor deontologice jurnalistice şi a prevederilor legislative privind reflectarea campaniei electorale.

Reprezentanţii asociaţiilor de media au criticat dur activitatea Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA). „Dacă analizăm comportamentul mass-media în toată campania electorală, putem afirma că, în afară de partizanat, multe instituţii media au operat cu manipulări, defăimări și dezinformări. Membrii CCA sunt și ei responsabili pentru că au admis acest comportament și nu au intervenit cu sancțiuni, preferând să joace un rol de observator și nu de instituție reglementatoare. Chiar dacă am îndemnat CCA să aibă un comportament proactiv în campania electorală şi să apere dreptul cetăţenilor la informaţie onestă, instituția nu a învățat lecția campaniilor electorale trecute, abordând același comportament pasiv. Considerăm că membrii CCA care se fac vinovaţi de această stare de lucruri trebuie să-şi prezinte demisia de onoare”, a declarat Nadine Gogu, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent.
„CCA s-a autoexclus de la monitorizarea activă a campaniei electorale, fapt care a stimulat manipularea informațională masivă prin intermediul mass-mediei. Este scandalos că unele posturi de televiziune cu acoperire națională, contrar legii, nu au organizat dezbateri electorale sau le-au difuzat în ore de minimă audiență, privând cetățenii de informaţie despre candidaţi. Aceste posturi parazitează pe nişte frecvenţe care sunt publice şi nu aparţin patronilor acestor televiziuni. Din păcate, în această campanie electorală, mulţi jurnalişti au preferat să servească interesului patronilor și nu al cetățenilor. Având la îndemână toate pârghiile legale pentru a diminua falsurile şi manipularea în audiovizual, CCA a inventat motive să nu facă acest lucru, protejându-i de fapt pe unii patroni de media. Asociațiile noastre cer demisia preşedintelui CCA și a membrilor care se fac vinovați de neaplicarea legislaţiei audiovizuale pentru garantarea dreptului la informaţie obiectivă”, a precizat Petru Macovei, directorul executiv al API.

Concluziile generale ale raportului de monitorizare pentru perioada 6-11 noiembrie 2016 le găsiți aici. Raportul integral va fi publicat pe parcursul zilei de astăzi pe pagina web a API www.api.md și pe site-ul CJI www.media-azi.md. Rapoartele vor fi transmise instituțiilor media monitorizate, Comisiei Electorale Centrale și Consiliul Coordonator al Audiovizualului.

La 24 noiembrie 2016, API și CJI vor prezenta un raport final de monitorizare pentru perioada 15 septembrie – 13 noiembrie 2016.

Instituţiile mass-media monitorizate:
Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV
Portaluri online: Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md
Presa scrisă: Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul.

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei, obiectivul proiectului fiind monitorizarea și informarea opiniei publice privind comportamentul editorial al instituțiilor mass-media în perioada electorală și în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din Republica Moldova.

Persoană de contact: Diana Lungu, Coordonatoare comunicare API – 0 22 210602 sau diana.lungu@api.md





Statistica

  • 9549 comunicate de presă
  • 324 jurnalişti înscrişi
  • 129 instituţii/companii înscrise
  • 466 utilizatori înscrişi

Valid XHTML 1.0 Strict



Marketing si publicitate