
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Reflectarea fenomenului corup�iei în mass-media 
 
Raport de monitorizare   
Octombrie 2008 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 



DESCRIERE GENERAL�  
 
Acest raport prezint� un sumar1 al rezultatelor monitoriz�rii a 16 mijloace de informare în mas� 
reprezentând institu�ii publice �i private2. Este analizat modul în care mass-media din Moldova 
reflect� subiectele legate de corup�ie �i gestionarea incorect� a fondurilor publice, precum �i 
m�surile anticorup�ie întreprinse de guvern, politicieni �i organiza�ii neguvernamentale. Sunt 
examinate toate materialele ce vizeaz� corup�ia în general, cazuri concrete de corup�ie, acuza�ii de 
corup�ie lansate de diferi�i actori, gestionarea incorect� a fondurilor publice, precum �i programele 
anticorup�ie.  
 
PRESA SCRIS�  
 
În octombrie 2008 în cele opt ziare monitorizate au fost publicate 96 de articole care au vizat 
corup�ia, ceea ce reprezint� o cre�tere cu aproape 30% fa�� de luna precedent�. Totodat�, acesta 
este �i cel mai mare num�r de articole înregistrat timp de o lun� de la începutul proiectului de 
monitorizare (octombrie 2007). În parte, aceast� performan�� se explic� prin faptul c� în octombrie 
ziarele monitorizate au avut mai multe apari�ii decât în alte luni. Cele mai multe articole au ap�rut 
in Ziarul de gard� (18) �i Timpul de diminea�� (17), urmate de Moldova suveran� (16) �i Jurnal de 
Chi�in�u (14). Nezavisimaia Moldova a publicat 10 materiale jurnalistice care au vizat, într-un fel 
sau altul, fenomenul corup�iei, SP �i Novoe vremea câte 8, iar Vesti Gagauzii – 5 articole. 
Suprafa�a total� afectat� materialelor tematice a constituit 27748 cm2, a patra parte din aceast� 
suprafa�� revenind s�pt�mânalului de investiga�ie Ziarul de gard�. Aceast� publica�ie înregistreaz� 
în continuare �i cel mai bun indicator în ce prive�te raportul dintre spa�iul afectat subiectelor 
relevante �i frecven�a apari�iei timp de o lun�. Astfel, în octombrie 2008, Ziarul de gard� a rezervat 
materialelor despre corup�ie, în medie, câte 1393 cm2 în fiecare edi�ie. Urmeaz�, la mare distan��, 
SP cu o medie de 606 cm2 per edi�ie, Jurnal de Chi�in�u cu 375 cm2 �i Moldova suveran� cu o 
medie de 300 cm2

 per edi�ie (a se vedea Diagrama 1).  
 
În baza rezultatelor monitoriz�rii presei scrise se poate de concluzionat c�:  
 

• Din punct de vedere tematic, afirma�iile �i/sau acuza�iile privind implicarea în acte de 
corup�ie a diferitelor persoane continu� s� fie tema c�reia i se d� preferin�� în con�inutul editorial al 
ziarelor monitorizate (36,5% din totalul materialelor publicate în octombrie). Cazurile concrete de 
corup�ie au o pondere de 23% din totalul articolelor tematice, programele anticorup�ie – circa 19%, 
gestionarea incorect� a fondurilor publice – 14,5%, în celelalte circa 7% din articole corup�ia fiind 
abordat� în general (a se vedea Diagrama 2).  

• Materialele analizate au continuat s� vizeze de cele mai dese ori administra�ia public� 
central� (APC). Astfel, în octombrie APC a fost men�ionat� de 43 de ori, de regul� în contextul 
unor acuza�ii �i afirma�ii de corup�ie (13 cazuri), programe anticorup�ie (12) sau gestionare 
incorect� a banilor publici (11 cazuri). Reprezentan�ii administra�iei publice locale (APC) au fost 
viza�i în 16 articole, jum�tate din ele prezentând cazuri concrete de corup�ie aflate în ancheta 
organelor de drept. Angaja�ii Poli�iei/Armatei, Securit��ii �i CCCEC (P/A) s-au aflat în centrul 
aten�iei reporterilor din presa scris� atunci când s-a scris despre cazuri concrete de corup�ie (7), 
dar �i în articole în care ace�tia au acuzat sau au fost acuza�i ei în�i�i de corup�ie (5), precum �i în 
unele materiale la tema programelor anticorup�ie (3 cazuri) (a se vedea Diagrama 3). 

• Majoritatea materialelor analizate (73% din totalul articolelor relevante) au vizat direct 
fenomenul corup�iei, iar în fiecare al patrulea articol corup�ia a ap�rut ca �i tem� secundar�. Jurnal 
de Chi�in�u �i Timpul de diminea�� sunt ziarele care au publicat, în cursul lunii octombrie, cele mai 
multe articole cu accent primar pe corup�ie (câte 14).  

• Din cele 96 de materiale care au corespuns tematicii monitoriz�rii, pe pagina întâi au fost 
publicate sau începute 22 de articole (circa 23% din total), cele mai multe (8) fiind înregistrate în 
Moldova suveran�.  

                                                 
1 Analiza detaliat� a rezultatelor monitoriz�rii va fi f�cut� în rapoartele trimestriale difuzate cu regularitate pe parcursul 
anului 2008. 
2 Detalii privind obiectivele proiectului, criteriile de selectare a mass media �i categoriile m�surate pot fi g�site accesând 
http://ijc.md/Publicatii/coruptie/anexa_ro.pdf 



• �tirile sunt genul de pres� preferat de ziare atunci când relateaz� despre corup�ie, circa 
65% din articolele publicate în octombrie fiind anume �tiri. De asemenea, în cele 8 ziare au mai 
fost publicate 15 editoriale sau articole de opinie, 12 materiale de analiz�, unele dintre acestea 
având elemente investigative, 5 interviuri �i 2 sondaje de opinie de tip „Vox populi” la tema 
corup�iei (câte unul în Ziarul de gard� �i Timpul de diminea��). În octombrie, nu a fost publicat� 
nicio investiga�ie jurnalistic� bine documentat�. În 19 cazuri, ziarele monitorizate au revenit cu 
detalii, informa�ii suplimentare �i analize la subiecte reflectate anterior.  

• În aproape 88% din cele 74 de �tiri �i analize relevante faptele au fost descrise neutru, 
f�r� a l�sa s� se întrez�reasc� opinia personal� a autorului. În 9 cazuri îns� (inclusiv de 4 ori în 
Moldova suveran�), în materiale au fost inserate �i anumite aprecieri sau p�rerea personal� a 
autorului vizavi de evenimentele/personajele descrise. În aproape dou� treimi din �tiri �i analize 
autorii au informat  doar despre ceea ce au spus unele surse în cadrul evenimentelor de pres�, 
conferin�elor, seminarelor etc. sau au citat comunicate de pres�. Au încercat s� manifeste mai mult 
profesionalism doar autorii celor 26 de �tiri �i analize (35% din total), în care jurnali�tii nu s-au 
limitat s� citeze o surs� oficial�, ci au oferit �i alt� informa�ie/date/surse la tema dezb�tut�.  

• 57 din articolele publicate pe parcursul lunii octombrie în ziarele supuse monitoriz�rii au 
prezentat informa�ii controversate, în 57% din cazuri articolele fiind total dezechilibrate, deoarece 
autorii au prezentat/citat doar pozi�ia uneia dintre p�r�ile implicate. În 24 de cazuri (42%) jurnali�tii  
au citat/prezentat pozi�iile tuturor p�r�ilor, îns� în 37,5% din aceste articole uneia dintre surse totu�i 
i s-a dat prioritate, oferindu-i-se mai mult spa�iu decât celorlalte.  

• În medie, ziarele monitorizate au utilizat 2,3 surse per material. Cel mai mare num�r de 
surse a fost înregistrat în Ziarul de gard� (3,1 surse) �i Jurnal de Chi�in�u (2,9 surse). Urmeaz� 
Timpul de diminea�� cu o medie de 2,4 surse la un articol, SP – 2,3, Moldova suveran� – 2,1 �i 
Novoe vremea cu 2 surse per articol. Pe ultimele locuri se afl� ziarele Nezavisimaia Moldova (1,1 
surse) �i Vesti Gagauzii cu o singur� surs� per articol.  
 

Cele mai relevante subiecte care au vizat cazuri concrete de corup�ie au informat despre 
cercetarea pentru fapte de corup�ie a unor colaboratori ai organelor poli�iene�ti, vame�i, func�ionari 
publici sau avoca�i. Astfel, au fost intens mediatizate declara�iile f�cute în cadrul unei conferin�e de 
pres� de c�tre directorul CCCEC privind descoperirea unor scheme frauduloase de contraband� 
cu implicarea direct� a vame�ilor („�� ���	
�� �� 
�� ��	�	��	”, Nezavisimaia Moldova, 21 
octombrie, p. 2; „Schem� cu 12 vame�i �i milioane de contraband�”, Ziarul de gard�, 23 octombrie, 
p.3), re�inerea �i cercetarea unor avoca�i �i poli�i�ti suspecta�i c� ar fi luat mit� pentru a influen�a 
hot�rârile procurorilor �i ale judec�torilor („Avocat suspectat de trafic de influen��”, Jurnal de 
Chi�in�u, 10 octombrie, p.6; „�	���� � 	�	�	����� 
 �	�	��� ��	�	�
�����”, Novoe vremea, 
10 octombrie, p. 4; „�����
�� ��
	��� 
��	������”, SP, 22 octombrie, p. 8; „Doi avoca�i sunt 
suspecta�i de trafic de influen��”, Moldova suveran�, 30 octombrie, p.1;); intentarea unui dosar 
penal primarului general de Chi�in�u pentru presupusul abuz de serviciu la numirea �efului 
Direc�iei s�n�t��ii („Dorin Chirtoac� e bombardat cu dosare penale”, Jurnal de Chi�in�u, 10 
octombrie, p.5; „Chirtoac� a dat explica�ii la procuratur�”, Jurnal de Chi�in�u, 17 octombrie, p.10), 
acuza�iile aduse de c�tre Procuratura Anticorup�ie viceprimarului de St�uceni („Viceprimarul de 
St�uceni risc� s� fie condamnat”, Moldova suveran�, 16 octombrie, p.1; „�	������	 – � � ���� 
�	�	�!”, Nezavisimaia Moldova, 16 octombrie, p. 6) �i re�inerea primarului satului Fuz�uca, 
�old�ne�ti („�� ���  � �	 �����”, Nezavisimaia Moldova, 9 octombrie, p. 4; „Un primar din 
raionul �old�ne�ti este suspectat de corupere pasiv�”, Jurnal de Chi�in�u, 10 octombrie, p.6). 

Cele mai sugestive articole la tema gestion�rii incorecte a fondurilor publice au relatat 
despre cheltuirea nejustificat� a banilor publici pentru deplas�ri ale demnitarilor �i recep�ii oficiale 
(„Milioane „scoase la plimbare”, Timpul de diminea��, 7 octombrie, p.1; „Guvernul irose�te banii 
pentru deplas�rile conducerii de vârf”, Jurnal de Chi�in�u, 17 octombrie, p.5; „Cu RM A076, la 
mare”, Jurnal de Chi�in�u, 21 octombrie, p.1; „Zeci de kilometri în plus pentru un prânz la 
Zatoca?”, Jurnal de Chi�in�u, 24 octombrie, p.2), precum �i despre irosirea banilor publici de c�tre 
pre�edintele Consiliul Municipal Chi�in�u prin autorizarea contractului de asigurare a pazei unor 
birouri („De dragul poli�i�tilor: Mu�uc s�r�ce�te bugetul municipal”, Jurnal de Chi�in�u, 3 
octombrie, p.3), alte cazuri similare la nivel local. 

Afirma�iile/acuza�iile de corup�ie i-au vizat pe politicieni, dar �i pe poli�i�ti, judec�tori, medici, 
func�ionari publici, oameni de afaceri. Astfel, presa a comentat cererea depus� la CEDO împotriva 



Guvernului R. Moldova de c�tre ac�ionarii fabricii „Bucuria”, nemul�umi�i de verdictul judec�toresc 
în cazul fostului prim-ministru Vasile Tarlev pe care ace�tia îl învinuiesc c� ar fi prejudiciat fabrica 
de sume mari de bani pe timpul când exercita func�ia de director general („CEDO: ex-prim-ministrul 
Vasile Tarlev poate prejudicia statul cu 2,5 milioane de dolari”, Moldova suveran�, 2 octombrie, 
p.1; „�� !��-�������� �	
��	
����� 
 "#�$”, SP, 15 octombrie, p.8). S�pt�mânalul de 
investiga�ii Ziarul de gard� a publicat câteva analize cu elemente investigative în care au fost 
prezentate cazuri de corup�ie în medicin�, inclusiv la acordarea gradelor de invaliditate 
(„Invaliditatea ca afacere”, 2 octombrie, p.6) �i la eliberarea certificatelor de bolnavi psihic tinerilor 
care vor s� evite înrolarea în armat� („Spitalul de Psihiatrie – refugiu pentru cei care nu vor la 
armat�”, 16 octombrie, p.6). Cotidianul Timpul de diminea�� acuz� deputa�ii în Parlament din 
coali�ia de guvern�mânt c� ar fi distribuit aloca�ii financiare pe criterii poltice („Proiectul Bugetului 
de stat 2009 a fost votat în dou� lecturi”, 31 octombrie, p.4). Publica�ia Moldova suveran� continu� 
s� aduc� grave acuza�ii de corup�ie liderilor opozi�iei, trecând cu vederea sau respingând 
acuza�iile similare aduse partidului de guvern�mânt �i acoli�ilor politici ai acestuia („Sâmb�ta 
trecut�, la B�l�i, Filat a defilat în verde legionar”, 2 octombrie, p.1; „Terori�tii moldovenilor”, 8 
octombrie, p.3 etc.). De asemenea, acest ziar desf��oar� o campanie de pres� îndreptat� 
împotriva omului de afaceri Veaceslav Platon, învinuit c� ar fi dus la falimentarea mai multor 
întreprinderi de stat �i ar fi sc�pat nepedepsit deoarece mituie�te judec�torii (Moldova suveran�: 
„Veaceslav Platon mânuie�te judec�torii din Moldova pentru a scoate profituri uria�e”, 7 octombrie, 
p.2; „Populismul a p�truns �i în justi�ia moldoveneasc�”, 14 octombrie, p.2; „Justi�ia na�ional� ofer� 
protec�ie corporativ� membrilor clanului Platon”, 21 octombrie, p.2; „Dup� ce a „legiferat-o”, 
conducerea CJS încearc� s� se spele pe mâini de practica p�guboas� din justi�ia na�ional�”, 28 
octombrie, p.2).  
  
Programele �i strategiile anticorup�ie au fost prezente în presa scris� prin �tiri despre unele 
ini�iative anticorup�ie ale autorit��ilor, cum ar fi participarea la Adunarea General� a Asocia�iei 
Interna�ionale a Organelor anticorup�ie („%��� ���	� ��	��
 �	�� �&��”, Nezavisimaia Moldova, 
15 octombrie, p.5) sau aprobarea de c�tre Parlament a r�spunderii penale pentru gestionarea 
ilegal� a banilor publici („Parlamentul a votat sanc�iuni mai dure pentru utilizarea ilegal� a surselor 
bugetare”, Moldova suveran�, 3 octombrie, p.1; „'�
����
���	��� (� ��&���
	� ���	��(	
���� 
������
”, Vesti Gagauzii, 25 octombrie, p.5), precum �i a unor organiza�ii neguvernamentale, cum 
ar fi Centrul Na�ional pentru Transparen�� �i Drepturile Omului („Polticile declarative anticorup�ie 
diminueaz� acest fenomen în institu�iile de înv���mânt”, Moldova suveran�, 3 octombrie, p.1; 
„������ ���� 
(��	� 
 �)* ��. A. Russo”, SP, 15 octombrie, p.8), Liga pentru Ap�rarea 
Drepturilor Omului LADOM („De unde vin �i unde se duc banii publici”, Ziarul de gard�, 16 
octombrie, p.4) �i altele.  
 
In cursul lunii octombrie, ziarul Moldova suveran� a semnalat un caz de blocare a accesului la 
informa�ie din partea unor persoane cu func�ii de r�spundere. Este vorba de �efa Inspectoratului 
Fiscal Tatiana Loghin care nu a furnizat informa�ia solicitat� despre agen�ii economici care comit 
evaziune fiscal� („�efa fiscului – m�micu�a delincven�ilor fiscali?”, 8 octombrie, p.1). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Diagrama 1: Suprafa�a alocat� subiectelor relevante (cm2) de ziarele monitorizate în luna octombrie 2008 

Suprafata

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

8000

Zi
ar
ul
 d
e 
G
ar
da

M
old

ov
a 
Su

ve
ra
na

Ju
rn
al 

de
 C

his
ina

u

Ti
m
pu

l
SP

Ne
za

vis
im

aia
 M

old
ov

a

Ve
sti

 G
ag

au
zii

No
vo

e 
Vr

em
ea

Suprafata

 
 
Diagrama 2. Abordarea temelor în presa scris� monitorizat� în luna octombrie 2008 

0 2 4 6 8 10 12

Timpul

Ziarul de Garda

Novoe Vremea

Vesti Gagauzii

Nezavisimaia Moldova

Moldova Suverana

SP

Jurnal de Chisinau

Gestionarea incorecta a
fondurilor publice 

Afirmatii/acuzatii de coruptie

Programe anticoruptie

Cazuri concrete de coruptie

Coruptia in general

  
 
Diagrama 3:  Frecven�a apari�iei subiec�ilor în materialele difuzate de presa scris� în luna octombrie 2008 

Ziare

0 2 4 6 8 10 12 14 16

APC

APL

PLT/GUV

PLT

P/A

PRC

JUD

ED

SNT

VAM

BUS

SOC

ONG

Gestionarea incorecta a fondurilor publice

Afirmatii/acuzatii de coruptie

Programe anticoruptie

Cazuri concrete de coruptie

Coruptia in general

 



PRESA ELECTRONIC� 
 
În luna octombrie 2008, cele 8 posturi de radio �i televiziune supuse monitoriz�rii au difuzat în total 
244 de �tiri �i emisiuni ce corespund tematicii monitoriz�rii. Cele mai multe materiale vizând 
corup�ia �i lupta cu acest fenomen au fost puse pe post de EU TV (41) �i M1 (39) (vezi Diagrama 
4). Ca durat�, îns�, pe primele locuri se situeaz� Moldova 1 �i Vocea Basarabiei (cu câte 
aproximativ 2 ore 15 min. fiecare). În total, în luna octombrie 2008, presa electronic� analizat� a 
difuzat 19 emisiuni în cadrul c�rora la corup�ie s-a f�cut referire atât direct, cît �i indirect, în 
contextul altor subiecte. 
 
Datele monitoriz�rii presei electronice relev� c�:  

• Presa audiovizual� a reflectat preponderent programe �i strategii anticorup�ie (32% din 
num�rul total de 244 materiale). Aproximativ 27% din materiale au con�inut acuza�ii-
afirma�ii de corup�ie, iar 23% s-au referit la cazurile concrete de corup�ie. Restul 
materialelor relevante au vizat gestionarea incorect� a banilor publici (14%) �i la corup�ia în 
general (3%) (vezi Diagrama 5).  

• Num�rul �tirilor ce au vizat direct corup�ia a constituit 66% din cele 225 �tiri înregistrate în 
perioada de raport, iar celelalte materiale au avut accent secundar sau doar au men�ionat 
termenul corup�ie. Cele mai multe materiale cu accent primar au fost puse pe post de Pro 
TV (28 din 30 �tiri) �i TV 7 (22 din 23 �tiri relevante). EU TV �i Antena C au avut cel mai 
mare num�r de �tiri cu accent secundar (cîte 13 din 41 �i, respectiv, 20 materiale 
relevante).   

• Materialele relevante au vizat, de cele mai dese ori, administra�ia public� central� (APC), 
men�ionat� de 92 ori, preponderent în contextul programelor de combatere a corup�iei (44 
cazuri), �i reprezentan�i ai partidelor (altele decât cel de guvern�mânt), care au fost viza�i în 
42 de cazuri, de cele mai multe ori fiind vorba de acuza�ii de corup�ie (34). Administra�ia 
public� local� a fost men�ionat� de 36 de ori, preponderent în materialele privind 
gestionarea incorect� a banilor publici (15 ori) �i în cele privind acuza�iile de corup�ie (11 
ori) (vezi Diagrama 6).  

• Num�rul de materiale follow up rîmâne în continuare mic. Doar 20 materiale, sau 
aproximativ 9% din cele 225 �tiri analizate, au revenit cu detalii  privind subiectele abordate 
anterior. Marea majoritate a acestora (45%) au fost puse pe post de Pro TV (9 �tiri follow 
up din totalul de 30 materiale difuzate de acest post). EU TV a avut 6 �tiri follow up, iar 
celelalte posturi au avut doar câte 1-2 �tiri care au urm�rit evolu�ia evenimentelor reflectate 
anterior. 

• În absoluta majoritate a �tirilor difuzate în luna octombrie (209 sau aproximativ 93%) faptele 
au fost separate de opinie. 10 �tiri în care era evident� pozi�ia jurnalistului au fost difuzate 
de postul public M1, 4 – de NIT �i 2 – de Radio Moldova. Totodat�, 69% din cele 142 �tiri 
controversate difuzate de posturile monitorizate nu au prezentat  pozi�ia ambelor p�r�i din 
conflict �i nu au men�ionat c� p�r�ile ar fi refuzat s� comenteze.  

• În luna octombrie, posturile monitorizate au utilizat mai multe surse de informa�ie decât în 
lunile precedente, în medie, num�rul acestora constituind 1,98 surse per materiale. TV 7, 
Pro TV, Moldova 1, Radio Moldova �i NIT au citat, în medie, peste 2 surse în materialele 
lor, iar Vocea Basarabiei, Antena C �i Eu TV au avut sub dou� surse în materialele puse pe 
post.  

• Posturile publice Radio Moldova �i Moldova 1 au dat prioritate materialelor ce au vizat 
programele anticorup�ie, majoritatea materialelor relevante referindu-se la eforturile de 
combatere a corup�iei întreprinse de c�tre autorit��i �i diferite organiza�ii neguvernamentale 
locale �i interna�ionale. Moldova 1 a avut �i materiale vizând cazuri specifice de corup�ie �i 
afirma�ii-acuza�ii de corup�ie. Majoritatea surselor citate de Moldova 1 reprezint� APC, 
politicienii �i cet��enii de rând, iar Radio Moldova a recurs mai des la reprezentan�ii APC �i 
ai organelor de drept �i de control în calitate de surse. APC a ap�rut în context pozitiv �i 
neutru la atât la Moldova 1, cît �i la Radio Moldova. 

 
La capitolul programelor �i strategiilor de lupt� cu corup�ia, cel mai mediatizat subiect a vizat 
adoptarea în prim� lectur� a proiectului de lege privind modificarea Codul penal care prevede 



priva�iune de liberate pentru func�ionarii care vor utiliza banii publici contrar destina�iei �i vor aduce 
statului prejudicii mai mari de 50 mii de lei (vezi, de exemplu, Pro TV, 1 octombrie, Vocea 
Basarabiei, 2 octombrie, Moldova 1, 2 octombrie, EU TV, 2 octombrie, NIT, 2 octobrie). �i numirea 
prin decret preziden�ial a fostului ministrul de Interne Valentin Mejinschi în func�ia de vice prim–
ministru pe problemele luptei cu corup�ia �i traficului de persoane a fost reflectat� de marea 
majoritate a posturilor analizate (Pro TV, Vocea Basarabiei, Moldova 1, Radio Moldova, EU TV, TV 
7, NIT, din 21 octombrie).  
 
Revenirea lui Gheorghe Papuc în func�ia de ministru de Interne a fost reflectata diferit de posturile 
monitorizate. Astfel, unele posturi, pe lâng� informa�ia de baz� privind numirea sa în func�ia de 
ministru, au pus accentul pe mai multe dosare de corup�ie în care se prespune c� ar figura numele 
lui Papuc, inclusiv „Dosarul Heroina” (Pro TV, 28 �i 29 octombrie, Vocea Basarabiei, 28 �i 29 
octombrie, EU TV, 28 octombrie), iar altele au difuzat doar informa�ia oficial� privind numirea prin 
decret preziden�ial a lui Gheorghe Papuc în func�ia de ministru de Interne �i numirea 
predecesorului s�u, Valentin Menjinschi în func�ia de vicepremier pe probleme de corup�ie (Radio 
Moldova, Moldova 1,  Antena C, NIT, din 28 octombrie).  
 
Printre cazurile concrete de corup�ie care au nimerit în vizorul majorit��ii posturilor monitorizate se 
num�r� re�inerea a doi avoca�i pentru presupus trafic de influen��. Ace�tia sunt acuza�i c� ar fi 
estorcat 4000 euro pentru a influen�a decizia judec�torului (vezi �tirile Pro TV, Moldova 1, EU TV, 
Antena C, NIT, din 29 octombrie). De asemenea, la 17 octombrie, marea majoritatea a mass 
media electronice analizate au informat despre investigarea de c�tre CCCEC a aproximativ 200 
cazuri de corup�ie în rândul lucr�torilor vamali, în urma c�rora 12 vame�i cu diferite func�ii pe scara 
ierarhic� au fost concedia�i pe motiv c� ar fi fost implica�i în diferite cazuri de contraband� 
prejudiciind statul de aproximativ 5 milioane de lei –Pro TV, Moldova 1, Radio Moldova, EU TV, 
Antena C, TV 7, NIT. 
 
O parte din mass media au informat �i despre achitarea de c�tre Curtea de Apel a fostului primar 
de Chisinau, Serafim Urechean, în „Dosarul Ambulan�elor” – Eu TV, 13 �i 14 octombrie, TV 7 – 14 
octombrie.  
 
Trei din cele 19 emisiuni la tema corup�iei �i prevenirii acestui fenomen s-au axat integral pe 
subiectul monitoriz�rii. Astfel, Vocea Basarabiei a difuzat la 24 octombrie emisiunea „Rostul zilei”, 
în care l-a avut ca invitat pe deputatul Alian�ei Moldova Noastr� Ion Gu�u. Aceta s-a referit la 
procesul privatiz�rii din ultimii ani �i actuala faz� a privatiz�rii, care, potrivit invitatului, se face cu 
înc�lc�ri, fiind prejudiciat bugetul.  
 
Postul public Moldova 1 a avut dou� emisiuni cu accent primar. La 21 octombrie, în cadrul 
emisiunii „Zona liber�”, Sergiu Pu�cu��, directorul CCCEC, �i Viorel Melnic, �eful Serviciului 
Vamal, au dezb�tut subiectul combaterii corup�iei, fraudei economice �i a crimei transfrontaliere, 
iar la 10 octombrie, la emisiunea „Bun� seara”, reprezentan�i ai societ��ii civile, exper�i 
interna�ionali �i ai CCCEC au discutat despre rolul societ��ii civile în lupta cu acest fenomen. 
 
La 9 octombre, Pro TV a informat despre agresarea echipei Pro TV de c�tre poli�ia din Orhei 
pentru c� filma într-o institu�ie public�. Postul de televiziune a reclamat acest caz de îngr�dire a 
accesului la informa�iei la Procuratura General�. 
 



Diagrama 4. Num�rul de materiale relevante difuzate de posturile radio �i TV în luna octombrie 2008 

Frecventa

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

Eu
ro
 T
V

M
ol
do

va
 1

Vo
ce

a 
Ba

sa
ra
bi
ei

Pr
o 
TV NI

T

Ra
di
o 
M
ol
do

va

TV
 7

An
te
na

 C

Frecventa

 
Diagrama 5. Abordarea temelor în presa electronic� monitorizat� în luna octombrie 2008 

0 5 10 15 20

Vocea
Basarabiei

NIT

Radio Moldova

Pro TV

Moldova 1

Euro TV

Antena C

TV 7

Gestionarea incorecta a fondurilor
publice 
Afirmatii/acuzatii de coruptie

Programe anticoruptie

Cazuri concrete de coruptie

Coruptia in general

 
 
Diagrama 6: Frecven�a apari�iei subiec�ilor în materialele difuzate de presa electronic� în luna octombrie 2008 

Audiovizual

0 10 20 30 40 50

APC

APL

PLT/GUV

PLT

P/A

PRC

JUD

MED

ED

SNT

VAM

BUS

SOC

ONG

INT

Gestionarea incorecta a fondurilor publice

Afirmatii/acuzatii de coruptie

Programe anticoruptie

Cazuri concrete de coruptie

Coruptia in general

 



Acest raport a fost elaborat în cadrul proiectului “Reflectarea fenomenului corup�iei în mass-media” de c�tre Centrul 
Independent de Jurnalism, în cadrul Programului Consolidarea Capacit��ii de Monitorizare a Societ��ii Civile din Moldova 
(CCMSCM), implementat de Academia pentru Dezvoltare Educa�ional� (AED), cu suportul tehnic al Consiliului pentru 
Cercet�ri �i Schimburi Interna�ionale (IREX). Programul este finan�at de Corpora�ia Provoc�rile Mileniului (MCC) �i 
administrat de Agen�ia Statelor Unite pentru Dezvoltare (USAID) în cadrul Planului Preliminar de �ar� (PP�) pentru 
Republica Moldova. Con�inutul raportului  este responsabilitatea Centrului Independent de Jurnalism �i nu reflect�, în 
mod necesar, viziunea AED, IREX, MCC, USAID sau a Guvernului Statelor Unite.  


